Biltester Och Guider | Carup.Se

Aijun
0

 De rapporterar ocksÃ¥ om ”gremlins” i elektroniken när det gäller körassistenten, de kapacitiva sensorerna pÃ¥ ratten och vid ett tillfälle tror de att luftfjädringen fick bilen att doppa nosen vid ett trafikljus. Men kanske handlade det om ett mÃ¥ndagsexemplar, dÃ¥ andra journalister verkade ha fÃ¥tt testbilar som fungerade bättre.

 Ska man tro Ars Technica blir Polestar 3 den kanske värsta konkurrenten till Volvo EX90. BÃ¥da bilarna bygger pÃ¥ samma tekniska plattform som kallas SPA2. Den tredje sätesraden är dock väldigt trÃ¥ng. Den som inte behöver sju platser bör överväga Polestar 3, som är mycket roligare att köra och Ã¥tskilligt billigare, enligt den som provkörde.

 Trots sänkt ränta – svenska nybilsregistreringen kollapsade i augusti. Marknaden föll ihop med 20 procent. Elbilarna föll ännu mer: Minus 31 procent. Storsäljaren VW ID.4 tappade 73 procent.

 Nybilsmarknaden visar ett oroväckande ras i augusti och nu är det tufft för mÃ¥nga i den svenska bilbranschen. Bara 19 036 nya bilar registrerades, ett ras med 20 procent. Elbilarna hade det ännu motigare och var tredje ny elbil försvann jämfört med förra Ã¥ret.

 Trots sänkt ränta och priskrig pÃ¥ elbilar har rusningen till bilhallarna uteblivit. Och nu är bidrag frÃ¥n regeringen avgörande om man ska tro branschorganisationen Mobility Sweden.

 – NedgÃ¥ngen för samtliga fordonsslag har negativ pÃ¥verkan pÃ¥ flottans förnyelse och gör det svÃ¥rare att nÃ¥ klimatmÃ¥len. Regeringens budget blir avgörande för att vända trenden, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

 Den överlägset mest nyregistrerade nybilen blev Tesla Model Y, som var dubbelt sÃ¥ populär som tvÃ¥an Volvo XC60. BÃ¥da modellerna tappade dock mot förra Ã¥ret. En av fÃ¥ vinnare är nya trean Volvo V60 som ökade med 29 procent. Tidigare bästsäljaren Volkswagen ID.4 tappade 73 procent i augusti.

 Enligt uppgifter förlorar Ford 340 000 kronor pÃ¥ varje producerad elbil. För att hänga med i den internationella utvecklingen och konkurrensen mÃ¥ste den trenden räddas och dÃ¥ tror företagsledningen att australiensaren Willing är rätt man.

 Han har levt nästan hela sitt liv inom koncernen. Todd Willing läste industriell design i Melbourne och gjorde sin praktik hos Ford. Efter examen fick han arbete 2003 och har varit en trogen medarbetare sedan dess.

 Han har varit designchef pÃ¥ flera internationella marknader. Men även designat framgÃ¥ngsrika modeller som Mondeo 2007, Fiesta 2009 och Focus 2010, innan han gav sig i kast med sitt stora mästerverk.

 När Ford GT kom 2017 slog den världen med häpnad. Designen var utmärkande elegant med mjuka och skarpa linjer pÃ¥ en och samma gÃ¥ng. Det var ett perfekt hantverk mellan design och utmärkta aerodynamiska kvaliteter.

 Efter den framgÃ¥ngen fick Todd Willing ansvar för designen hos Fords lastbilar och stadsjeepar. Ett arbete som haft fram tills nu när han tillträder den nya tjänsten som designchef för hela koncernen, efter den avgÃ¥ende Anthony Lo. Ford brottas med stora problem pÃ¥ elbilssidan. Där en av de stora utmaningarna blir att försöka fÃ¥ deras nya program lönsamt.

 Här kommer guiden som hjälper dig när du ska köpa en begagnad Ford Focus. Modellen är en bil med bra utrymmen och gÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ för ett överkomligt pris. Men precis som vid de flesta begagnatköpen finns det en del saker du bör veta innan som vi nu ska ta en närmare titt pÃ¥.

 Ford Focus har varit en storsäljare sedan den lanserades 1998. Den utsÃ¥gs till Ã¥rets bil när modellen var ny. Bilen tillhör samma klass som Volkswagen Golf och den tredje generationen vi ska ta en närmare titt pÃ¥ nu tillverkades mellan 2011 och 2018. Bilen finns i stort utbud i Sverige och just denna generation av Focus matchar Golf i flera aspekter.

 Ford Focus tredje generation kom med flera uppdateringar jämfört frÃ¥n tidigare. Bilen hade bland annat uppvärmd vindruta, lättmetallfälgar, blÃ¥tandshandsfree och luftkonditionering. Bilen kom med flera utrustningsnivÃ¥er, däribland Zetec, Edge och Titanium som var den med mest utrustning.

 De mÃ¥nga uppskattar mest med Focus är dess körning och styrning. Komfortmässigt är den okej även om den inte riktigt hÃ¥ller samma nivÃ¥ som Golf. Vid längre körsträckor fungerar Focus perfekt dÃ¥ stolarna är relativt sköna. NÃ¥got som kan störa dock är att bagageutrymmet inte är jättestort.

 En sak som kan vara relativt irriterande med Focus är sikten. Den kan störas lätt av tjocka stolpar som skymmer sikten snett framÃ¥t. Utrymmet i baksätet fungerar fint med tvÃ¥ passagerare, men ifall en tredje ska in kan det bli rätt trÃ¥ngt.

 När det kommer till motorer har Focus ett brett utbud. Den motor som är vanligast är den mindre trecylindriga Ecoboost pÃ¥ 125 hästkrafter. Den fick stor kritik av motorexperten Eric Berg frÃ¥n Youtubekanalen “I Do Cars” när han plockade isär den. Enligt honom är den konstruerad pÃ¥ ett väldigt dumt sätt som enbart kommer skada den i längden.

 För de som letar efter mer effekt kan en 1,5-liters fyra passa bättre, men dÃ¥ kommer förbrukningen stiga. Det finns även dieselalternativ där 1,5 105 Econetic är väldigt snÃ¥l. Dessutom finns en 2.0 TDCi 150 som diesel. Även sportigare-modeller finns som kommer med 250 hk. Allra snabbast är RS-modellen med turbomotor pÃ¥ 350 hk.

Motornyheter

 Ford Focus är varken sämre eller bättre än de flesta bilarna när det kommer till problem. NÃ¥gra saker du bör se upp för är dock bland annat Powershift automatlÃ¥dan som är väldigt känslig vid oljebyten sÃ¥ se till att den inte är ryckig eller skakig vid växlingar.

 Exemplar som är byggda mellan 2012 och 2013 med en 1,0-liters Ecoboost har länge varit kända för att lida av läckande kylarvätska, som kan leda till motorfel. Även bilar med manuell växellÃ¥da kan fÃ¥ kopplingsproblem, sÃ¥ det är extra viktigt att kolla att växlarna gÃ¥r i ordentligt och att kopplingen inte slirar.

 Ford Focus är ett relativt billigt inköp. Dessutom är ägandekostnaderna lÃ¥ga. Om du väljer 1,0 Ecoboost-modellen kommer de att bli ännu billigare. Skatten eller försäkringen kommer inte heller att kräva särskilt mycket pengar.

 Koenigsegg satte nyligen ett uppmärksammat banrekord pÃ¥ Laguna Seca i Kalifornien. Rekordet blev dock kortlivat. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att slÃ¥ Koenigsegg med bara 11 hundradelar.

 Koenigsegg Jesko lyckades nyligen dundra runt pÃ¥ 1:24,86 pÃ¥ kända racerbanan Laguna Seca i samband med Monterey Car Week i Kalifornien. Bilen var helt orginal och testföraren Markus Lundh hade otroligt nog bara tränat pÃ¥ banan i Playstation.

 Men Koenigsegg är ett jagat bilmärke, sÃ¥ är det när man är i topp. Redan nu har det nya rekordet för gatlegala bilar blivit slaget pÃ¥ Laguna Seca, uppger Pistonheads och Czinger pÃ¥ Youtube. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att rÃ¥ pÃ¥ den relativt komfortabla tvÃ¥sitsiga Koenigseggen.

 Det nya rekordet sattes av amerikanska hyperbilen Czinger 21C. Det är en bil med en V8 som varvar till 11 000 rpm tillsammans med hybriddrift. Effekten är totalt 1250 hästkrafter och bilen väger 1250 kg. Bilen ska tillverkas i 80 exemplar och har tvÃ¥ centralt monterade säten. Och rekordet togs med en hÃ¥rsmÃ¥n: 11 hundradelar. Det är oklart om bilen är homologerad för gatbruk ännu. Det hindrar inte att Czinger är mäkta stolta och gÃ¥r ut i en Youtubefilm och berättar om bedriften.

 Det är inte första gÃ¥ngen Joel Miller har slagit rekord. Han noterade tidigare 1.25:44 i en Czinger. Grundaren Lukas Czinger hävdar nu att de har världens snabbaste bil.

 MÃ¥nga rullar med bilen där man mÃ¥ste stÃ¥ stilla. Ett omedvetet misstag som kan kosta dig 2500 kronor, varnar polisen. Var tredje bilist bryter mot stopplikten.

 – Det är ett av de viktigare trafikbrotten. Men det ligger inte nationellt att övervaka detta, utan det är upp till lokalpolisomrÃ¥dena att kontrollera, säger Erling Andersson.

 – Man ska stanna vid linjen, eller innan man kommer ut pÃ¥ vägen och hela bilen mÃ¥ste stÃ¥ still. Det räcker att du rullar med en halv kilometer i timmen sÃ¥ bryter du mot stopplikten, säger Erling Andersson

 MÃ¥nga verkar inte riktigt veta vad som gäller vid stoppskyltarna. Erling Andersson berättar att det finns flera fall där mÃ¥lade polisbilar lappat folk som rullat vid linjen.

 – En del tror att de har stannat, men det har man i själva verket inte och det kan vara en mÃ¥lad polisbil som stannar dem, säger han.

 – Man ser själv när man kör privat att mÃ¥nga struntar i att stoppa vid stopplikten. Men jag tror ocksÃ¥ att en hel del tror att de stannar, men när de i själva verket faktiskt rullar lite. Det räcker inte med att bara bromsa in, bilen mÃ¥ste stÃ¥ helt stilla, säger Erling Andersson.

 Trots att nästan var tredje bilist bryter mot stopplikten varje dag sÃ¥ delas de inte ut mer än i genomsnitt tio böter om dagen för brott mot stopplikten. Förra Ã¥ret bötfällde polisen ungefär 3500 personer för detta.

 – Vi har i princip en strategi och det är nummer ett, hastigheten och nykterhet som vi kontrollerar, det beror pÃ¥ att den skördar liv, säger Erling Andersson.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(30)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top